אקנה- פצעי בגרות - רפואה אסתטית ועור

אקנה- פצעי בגרות

פצעי בגרות הינם מבעיות העור השכיחות בגיל ההתבגרות. שכיחותם הגבוהה היא בגיל הנעורים עם ההתבגרות המינית, אולם חשוב לדעת שגם בגילאי השלושים עדיין נמצא אקנה ב- %5 מהנשים וב- 1% מהגברים.

פצעי בגרות יכולים לגרום למראה דוחה וליצור או להגביר בעיות נפשיות אצל המתבגר. בעיה חמורה אחרת הינה ההצטלקות הקבועה העלולה להישאר בעיקר במקרים של פצעי בגרות מודלקים מוזנחים.

מהם פצעי בגרות ואיך הם נגרמים ?

בכל זקיק שערה יש בלוטות חלב המפרישות תוצרתן לתעלת זקיק השערה (התעלה המקיפה את השערה). החלב (SEBUM) הינו תערובת של חומרים שומניים שמטרתם העיקרית הינה ליצור מעטה מעל פני שטח העור כדי לשמור על לחותו וגמישותו. האזורים העשירים בבלוטות החלב הינם הפנים, החזה והגב ושם אף שכיחה המצאות פצעי בגרות.

התהליך הבסיסי המוקדם בפצעי בגרות הינו היתקעות של פקקי חלב בתעלת זקיק השערה.

שלושה גורמים עיקריים מעורבים בהיתקעות זו של פקקי החלב:

א) הפרשת חלב מוגברת.

ב) עיבוי קיר זקיק השערה.

ג) חיידקים הקרויים פרופיוניבקטריום אקנה הפועלים על החלב.

הפרשת חלב מוגברת מופיעה בגיל הנעורים עם ההתבגרות המינית. בלוטות החלב מצויות תחת השפעת הורמוני מין זכריים. הורמוני מין אלו מגבירים את הפרשת החלב ועלייה ברמתם בגיל הנעורים עם ההתבגרות המינית מלווה בעליה בהפרשת החלב.

בעיבוי קיר תעלת זקיק השערה מעורבים הן ההשפעה ההורמונלית והן תוצרים של חיידקי הפרופיוניבקטריום אקנה. עיבוי קיר השערה עם הפרשת חלב מוגברת מביא להיתקעות פקקי חלב זעירים בתעלת זקיקי השערות. פקקי חלב אלו הקרויים קומדונים יכולים להיות כראשים לבנים (WHITE HEADS) או ראשים שחורים(BLACK HEADS) .

"הראשים השחורים" הינם פקקי חלב שנתקעים ביציאה מתעלת זקיק השערה. הם מתחמצנים, נעשים שחורים ומהוים בעיה קוסמטית, אולם מהם בדרך כלל לא מתפתחת דלקת.
"הראשים הלבנים" הינם פקקי חלב שנתקעים עמוק יותר בתוך תעלת השיער.

חיידקים הנמצאים על פני העור כתושבים נורמליים (פרופיוניבקטריום אקנה) פועלים על פקקי החלב וגורמים לפירוק החלב לחומצות שומן חופשיות ולדלקת סביב לזקיק השערה עם יצירת גבשושיות אדומות ומוגליות שטחיות או עמוקות. תהליך זה עלול להוביל אף ליצירת מורסות. בסופו של דבר עלולה להיגרם הצטלקות חמורה.

בתמונה: אקנה מודלק בפנים

בתמונה: אקנה מודלק בגב, עם אבצסים

בתמונה: הצטלקויות (קלואידים) – בעקבות אקנה מודלק בגב

חשוב לדעת, שאקנה אף עלול להופיע בהפרעות הורמונליות שונות. בדרך כלל במקרים אלו יש תופעות נוספות המעידות על מהות ההפרעה כתשעורת גברית או הפרעות במחזור.

אמונות שווא

בטיפול בפצעי בגרות יש קודם כל לשרש אמונות שווא הקיימות בציבור ולהבהיר היטב את הגורמים האמתיים להתפתחותם של פצעי הבגרות.

קיימת דעה שלכלוך גורם לפצעי בגרות. אין הדבר נכון. הלכלוך כשלעצמו אינו מהווה גורם ביצירת פצעי בגרות. ניקוי פנים עם ספירט סליציל יכול לעזור מאחר שהינו מחטא (פועל כנגד החיידקים המצויים על העור) ומוציא פקקי חלב ולא בשל הניקוי עצמו.

דעה מוטעית אחרת הרווחת בנוער הינה שקיום יחסי מין מביא להטבה בפצעי בגרות. לעתים קרובות חולפים פצעי הבגרות בגיל בו מתחילים בקיום יחסי מין סדירים אולם אין לכך כל קשר לקיום היחסים.

קיים ויכוח האם דיאטה עשירה בשומנים (שוקולד, אגוזים ושקדים) מחמירה פצעי בגרות. אין לכך הוכחה מדעית אולם למרות זאת רבים מהחולים משוכנעים שהם סובלים מהחמרה בפצעי הבגרות יום לאחר אכילת מאכלים אלו. לאור זאת, דעתי היא שעל כל חולה לבדוק האם הוא סובל מהחמרה באקנה ביום שלאחר אכילת מאכלים שומניים ואם הוא סובל מהחמרה כזו רצוי שיימנע מהם.

תכשירים לטיפול ב"פצעי בגרות"

1) תכשירים למריחה:

א) חומצה רטינואית  (RETINOIC ACID) –  מצויה בשמות מסחריים שונים, רטהויט או רתין,A-. חומצה רתינואית הינה נגזרת של ויטמין A.  פעולתה העיקרית הינה בשחרור פקקי חלב התקועים בתעלת זקיק השערה. היא עלולה לגרום לגירוי, יובש  ודלקת של העור.

אקנהמיצין-פלוס מכיל חומצה רתינואית (טרטינואין) 0.025% עם אריתרומיצין.

ב) אדפלן (ADAPALENE) –מוכר בשם המסחרי אדפרין. אדפרין הינו נגזרת של ויטמין A ופועל לשחרור פקקי חלב התקועים בזקיקי השערה. 

ג) בנזואיל פראוקסיד (BENZOYL PEROXIDE) – מוכר בשוק בשמות מסחריים שונים כבנזק או אוקסי. פעולתו העיקרית הינה כנגד הפרופיוניבקטריום אקנה (חיידק המעורב בהתפתחות פצעי הבגרות). הוא בעל פעילות גם לשחרור פקקי החלב התקועים בתעלות זקיקי השערות.  במגע עם בגדים או מצעים בנזואיל פראוקסיד גורם לכתמים לבנים ולכן רצוי לאחר מריחה לחכות עד התיבשות הג'ל כדי להימנע מכתמים לבנים במצעים. לעתים בנזואיל פראוקסיד עלול לגרום לאודם, קילוף ויובש, בעיקר בשבועות הראשונים לטיפול. 

DUAC ותכשירים דומים מכילים בנזואיל פראוקסיד עם קלינדהמיצין.

EPIDUO GEL מכיל בנזואיל פראוקסיד עם אדפלן. הוא פועל ביעילות גם נגד קומדונים וגם נגד הפרופיוניבקטריום אקנה (נגד תופעות מודלקות) אך לעתים קרובות הוא גורם לגירוי עור. 

ד) חומצה אזלאית  (AZELAIC ACID) מוכרת בשם המסחרי סקינודרם. זהו תכשיר בעל פעילות קומדוליטית (משחרר קומדונים) ואנטי חידקית חלשה. אף תכשיר זה עלול לגרום לגירוי עור.

ה) תכשירים אנטיביוטיים שונים מדכאים את אוכלוסיית הפרופיוניבקטריום אקנה המצויה על פני העור (וכך פועלים נגד תופעות מודלקות). התכשירים הנפוצים הינם אריטרומיצין (מוכר בשמות המסחריים – אקנהמיצין או אקנהטרים) קלינדהמיצין (דלגיס) או סולפאצטאמיד (קלרון). זינדהקלין מכיל קלינדהמיצין ואבץ והינו למריחה רק פעם ביממה. 

ו) תכשירים המכילים גופרית (סולפור) לבד או בתשלובת עם חומרים אחרים: לוציו נאומדרול (גופרית עם קורטיזון חלש ועם אנטיביוטיקה (ניאומיצין). הגופרית (סולפור) מייבשת נגעים מודלקים וגורמת לקילוף קל.

ז) חומצה סליצילית -SALICYLIC ACID LOTION     תכשיר מקלף המשחרר פקקי חלב.  מצוי בפדים לנגוב הפנים ומיוצר על ידי מספר חברות.

ח) קלופי עור שטחיים (PEELING) גורמים לקלוף ושחרור פקקי החלב. הטפול יכול להעשות עם חומצה גליקולית או ∝ HYDROXY ACIDS אחרות. קימים סוגים רבים אחרים של "קלופי עור".

2) תכשירים הנלקחים דרך הפה:

א) אנטיביוטיקה – טטרהציקלינים, מקרולידים (אריטרומיצין, רוליד או אזיטרומיצין), סולפה או קלינדהמיצין. טטרהציקלינים (מינוציקלין או דוקסילין) הינם המועדפים.  פעולתם העיקרית של התכשירים האנטיביוטיים השונים הינה נגד הפרופיוניבקטריום אקנה. הם מהווים טיפול יעיל לפצעי הבגרות המודלקים. הסיכון לתופעות לוואי הינו קטן ביותר. תופעות הלוואי העיקריות האפשריות הינן תפרחות אלרגיות או פטרת נרתיק בנשים.

ב) תכשירים הורמונליים – פעילותם העיקרית הינה בהקטנת הפרשת החלב. בקבוצה זו תכשירים המכילים אסטרוגנים במינון גבוה או נוגדי אנדרוגנים. במרבית המקרים תכשירים אלו ניתנים כגלולות למניעת הריון. "דיאנה" (DIANA) או ESTELLE הינן גלולות המכילות אסטרוגן עם ציפרוטרון אצטט שהינו נוגד אנדרוגן. תופעות הלוואי דומות לאלו שבשימוש בגלולות רגילות למניעת הריון ויש צורך במעקב מסודר (מעקב לחץ דם, תפקודי כבד ושומני דם).
טיפול ב"דיאנה" יעיל, אולם רק לאחר שלושה או ארבעה חודשים נראה את מלוא ההשפעה.

ג) איזוטרטינואין (בשמותיו המסחריים רואקוטן או קורטן) הינו נגזרת של ויטמין A  המהווה טיפול יעיל ביותר להפחתת הפרשת החלב. בחלק גדול מהמטופלים ניתן להשיג החלמה מלאה מהאקנה (אין חזרה של האקנה בתום הטיפול). 
טיפול זה מתאים לפצעי בגרות קשים או פצעי בגרות ממושכים. הטפול מלווה לעתים בתופעות לוואי: יובש בעור ובריריות (בדרך כלל עד כדי דלקת קלה בשפתיים) ועליה בשומני דם. תופעות הלוואי, אם מופיעות, חולפות עם הפסקת הטפול. בעת הטפול יש הגברה ברגישות לקרינת השמש. התכשיר עלול לגרום למומים בעוברים ואסור לתת אותו לנשים בהריון.

בתמונה: אקנה עם קומדונים ונגעים מודלקים – תוך טפול באיזוטרטינואין.
שימו לב לשפתיים המתקלפות

הגישה המקובלת כיום

באקנה לא מודלק המורכב בעיקרו מ"ראשים" לבנים או שחורים ניתן לטפל על ידי חומצה סליצילית, אדפרין (אדפלן), חומצה רתינואית או בנזואיל פראוקסיד. טיפול ע"י קוסמטיקאית יכול להוות עזר רב בעיקר בהוצאת פקקי החלב השטחיים או העמוקים.
בכל מקרה של פצעי בגרות בחומרה בינונית או קשה (אקנה מודלק), על החולה להגיע לביקורת של רופא עור ולא להסתפק בטיפול קוסמטיקאית. לעתים קרובות יש צורך בטפול דרך הפה (אנטיביוטיקה, גלולות או איזוטרטינואין ). איחור במתן טיפול מתאים עלול להותיר צלקות קבועות.
חשוב להימנע מלחץ או "סחיטה" של תופעות מודלקות. התוצאה עלולה להיות החמרת דלקת.

לסיכום

בטיפול בפצעי בגרות יש להקפיד על ביצוע נכון של הטיפול ולהיאזר בסבלנות. מרבית הכישלונות הינם מטיפול מוטעה או מחוסר התמדה. במרבית הטיפולים בתכשירים למריחה, ובעיקר בנזואיל פראוקסיד, יש לטפל בכל שטח העור בו מצויים הנגעים לא רק בפצעי הבגרות עצמם. הטיפול נועד לשנות מבנה העור והאוכלוסייה החיידקית המצויה עליו ולמנוע התפתחות נגעים.

חשוב לזכור כי ההשפעה על מבנה העור והאוכלוסייה החיידקית הינה מצטברת ורק אחרי 6-4 שבועות של טיפול מסודר ניתן להעריך את מלוא התוצאות.

טיפול מתאים באקנה חשוב הן לשיפור התדמית העצמית של המתבגר והן למניעת הצטלקויות בעתיד.