איזוטרטינואין (רואקוטן, קורטן) לטיפול באקנה - רפואה אסתטית ועור

איזוטרטינואין (רואקוטן, קורטן) לטיפול באקנה

איזוטרטינואין (ISOTRETINOIN)  המוכר בשמות המסחריים רואקוטן או קורטן, הינו התרופה היעילה ביותר כנגד אקנה. לעיתים קרובות מושגת החלמה מלאה. אם משלימים קורס טיפולי מלא הסיכוי להשיג רפוי לתמיד גדול יותר.

איזוטרטינואין (רואקוטן או קורטן)

איזוטרטינואין הוכנס לשימוש קליני ב 1982 ומאז נמצא בשימוש רחב כטפול היעיל ביותר לאקנה.

הטיפול בו מומלץ לאקנה קשה שאינו מגיב לטיפול אחר או לאקנה מתמשך במשך שנים.

קיימים סוגים שונים של אקנה קשה להם מומלץ טיפול באיזוטרטינואין:

אקנה נודיולו-ציסטי ואקנה קונגלובטה (אלו סוגי אקנה קשים עם יצירת ציסטות ואבצסים בפנים או בגב), אקנה מודלק עם נטייה ליצירת הצטלקויות.

אקנה עם סבוראה קשה (סבוריאה – הפרשת חלב מרובה) בו לעיתים יש תגובה לא מספקת לתכשירי אנטיביוטיקה.

ככלל, בחולי אקנה עם נטייה להצטלקויות חייבים לטפל בצורה נמרצת שכן יכולת הטיפול שלנו בהצטלקויות מוגבלת והדרך הטובה ביותר לטפל בהן היא למנוע היווצרותן.

איזוטרטינואין יעיל מאוד לטפול באקנה ובמתן של קורס טיפולי מלא יש סיכוי טוב לריפוי קבוע. בחולות עם הפרעות הורמונליות (שחלות פוליציסטיות וכו') התגובה לטפול באיזוטרטינואין פחות טובה והסיכוי לריפוי קבוע הינו נמוך יותר.

מנגנון הפעולה

איזוטרטינואין (13 CIS RETINOIC ACID) הינו נגזרת של ויטמין A עם מגוון פעולות דומה לזה של ויטמין A על העור עם השפעה חזקה במיוחד לדיכוי הפרשת בלוטות חלב. פעולותיו העיקריות הינן הקטנת הפרשת חלב, הפחתה בהתקרנות אפיתל צינור זקיק השערה דרכו מופרש החלב, וכן הפחתת התגובה הדלקתית. הפרשת החלב מופחתת בעד כדי 80%.

תופעות לוואי

לאיזוטרטינואין תופעות לואי אפשריות מרובות אולם בדרך כלל אלו תופעות לוואי החולפות לאחר הפסקת התרופה או הורדה במינון שלה. במתן במינון נמוך ניתן להימנע כמעט לחלוטין מתופעות הלוואי.

תופעות לוואי בעור ובריריות

יובש בעור ובריריות הינו תופעה מצויה. דלקת שפתיים שכיחה ביותר. לעיתים רחוקות יש דימומים מהאף, דלקת עור בפנים, פה יבש, דלקת בלחמיות.

לעתים רחוקות יש גרד מפושט בעור, קילופים בכפות ידיים וברגליים, דלקת מיטת ציפורנים או צמיחת רקמת גרנולציה שם.

לעתים רחוקות יש דילול שיער מפושט בראש. זו תופעת לוואי החולפת בגמר הטיפול.

בחולים המקבלים איזוטרטינואין יש עלייה ברגישות העור לשמש.

איזוטרטינואין עלול לשנות את תגובת הרפוי של העור, הן ריפוי איטי יותר ואף יותר נטייה ליצירת צלקות. מקובל שלא לבצע קילופי עור, הסרת שיער בשעווה או פרוצדורות ניתוחיות בפנים בתקופת הטיפול ברואקוטן או במהלך מחצית השנה שלאחר טיפול בו.

תופעות לוואי כלליות

לעתים רחוקות יהיו כאבי שרירים, פרקים או כאבי ראש.

לעתים נדירות יכול להיגרם יתר לחץ תוך גולגלתי המתבטא בכאבי ראש, בחילות או הפרעות בראייה. מאחר וגם האנטיביוטיקות ממשפחת הטטרהציקלין (לדוגמה, מינוציקלין) עלולות לגרום לכך מומלץ שלא לתת איזוטרטינואין ומינוציקלין יחד.

צריך להיזהר בנטילת איזוטרטינואין עם אלכוהול. יכולה להיגרם הרגשה כללית רעה עם אי שקט, הזעה, דפיקות לב. במינון נמוך של אלכוהול או איזוטרטינואין בדרך כלל לא תיגרם כל בעיה.

במקרים נדירים יכולה להיות הפרעה בראיית לילה.

במקרים נדירים ביותר דווח על דכאון תוך כדי הטיפול באיזוטרטינואין.

תופעות לוואי כלליות מעבדתיות

לעיתים במהלך הטיפול נגרמת עליה בשומני דם (טריגליצרידים או כולסטרול). בתום הטיפול רמתם חוזרת לרמה נורמלית.

לעיתים רחוקות מאוד יכולה להיות הפרעה בתפקודי כבד.

יצירת רקמת עצם נוספת בעמוד השדרה יכולה לקרות בחלק קטן מהחולים העוברים טיפולים ממושכים חוזרים. בטיפולים ממושכים יכולה בעיה זו להטיל מגבלות על משך הטיפול.

תופעת לוואי חשובה ביותר הינה טרטוגניות. איזוטרטינואין עלול לגרום למומים בעוברים ואסור לקחת אותו במהלך הריון (וכן במשך החודש שלפני כניסה להריון). מאידך גיסא, אין איזוטרטינואין משפיע בגברים על יצור הזרע.

בתמונה: אקנה קשה מאוד עם קומדונים, תופעות מודלקות וציסטות. הותחל במתן טיפול באיזוטרטינואין. השפתיים יבשות ומתקלפות.

מינון ומשך הטיפול

המינון המקובל הינו בין 0.1 – 1 מ"ג לק"ג. אם בתחילת הטיפול ניתן מינון גבוה של איזוטרטינואין עלולה להיות החמרה באקנה בשבועות הראשונים. לכן, מקובל להתחיל טיפול בשבועות הראשונים במינון נמוך עם עלייה במינון אחר כך.

אם ניתן קורס מלא של טיפול ואין בעיות רקע הורמונליות ניתן להגיע לרפוי קבוע של האקנה בכ- 70% מהחולים. בקורס מלא הכוונה בדרך כלל לכמות כוללת של איזוטרטינואין השווה ל- 1 מ"ג לק"ג ל- 4 חודשים.

קיימות גישות שונות לטיפול באיזוטרטינואין. כדי להימנע מתופעות לוואי מקובל כיום לתת מינונים נמוכים יותר ולפרוש את הטיפול לאורך תקופה ארוכה יותר. בדרך זו ניתן להימנע מחלק גדול מתופעות הלוואי המפריעות להלך חיים רגיל (דלקת בשפתיים, יובש בריריות, עליה ברגישות העור לשמש וכו'). משך הטיפול במינונים גבוהים הינו בדרך כלל כ- 4 חודשים. במינונים נמוכים יותר הטיפול יכול להתארך.

במינון נמוך ניתן לתת טיפול ממושך כמעט ללא תופעות לוואי. חשוב לדעת כי במינונים נמוכים הטיפול עוזר בעת לקיחת התרופה אך בדרך כלל אינו מביא לרפוי קבוע (אלא אם נלקח תקופה ארוכה עם הגעה למנה כוללת משמעותית).

קיימות דרכים שונות לטיפול במינונים נמוכים של איזוטרטינואין. ניתן לתת טיפול במינון נמוך כל יום או לסירוגין, פעמיים בשבוע, למשך תקופה ארוכה. מינונים אלו ניתנים בעיקר בנשים מעבר לגיל 30 שנים.

אופן נטילת התרופה

בולעים התרופה בשלמותה, לא לועסים אותה.

נטילת התרופה – בעת ארוחות או עם כוס חלב, פעם ביום.

בדיקות מעבדה

מומלץ לבדוק שומני דם (כולסטרול וטריגליצרידים) ותפקודי כבד לפני טפול ובמהלכו.

רצוי להימנע ממאמץ גופני חריג ביום שלפני בצוע בדיקות הדם. מאמץ גופני עלול להעלות רמות אנזימים ממקור שריר (CPK) .

בדיקת הדם הראשונה נעשית לאחר 3 שבועות ולאחר מכן פעם בחודש. בחולים עם סיכון גבוה (השמנה, אלכוהוליזם, הפרעות בשומנים או סוכרת) יש צורך בבדיקות תכופות, עד פעם בשבועיים.

בנשים בגיל הפריון מקובל לבצע בדיקת הריון לפני הטיפול.

הנחיות כלליות

שימון השפתיים בשפתון משמן עם מגן שמש.

הגנה משמש לאזורי העור החשופים לשמש. רצוי להשתמש בקרם לחות עם מגן שמש (מקדם הגנה של 30 ומעלה), ללא שומן(OIL FREE)

מומלץ להימנע ממתן של רואקוטן יחד עם מינוציקלין.

במרכיבי עדשות צריך לשקול החלפת העדשות במשקפיים.

לאלו הסובלים מעיניים יבשות מומלץ להשתמש בדמעות מלאכותיות (טיפות LYTEERS ביום ומשחת DURATEARS בלילה).

לסיכום

איזוטרטינואין (רואקוטן או קורטן) הינו התרופה היעילה ביותר המצויה בידינו כנגד אקנה. לעיתים קרובות מושגת החלמה מלאה. הטפול בו עלול להיות מלווה בתופעות לואי אך אם הטפול ניתן עם הנחיות ומעקב מתאימים זהו טפול די בטוח ואם משלימים קורס טיפולי מלא יש סיכוי גבוה להשיג רפוי לתמיד.