הסרת שומות (נקודות חן) - אבחון וטיפול - רפואה אסתטית ועור

הסרת שומות (נקודות חן) – אבחון וטיפול

שומות (נקודות חן) הינם נגעים שכיחים מאד בעור, מרבית השומות מופיעות בילדות ומגיעות לשיא מספרן בגיל ההתבגרות. הן נוצרות מתאים דמויי מלנוציטים, התאים בעור האחראים ליצור פיגמנט המלנין. המלנין הינו הגורם לצבע החום השכיח בשומות. שומות יכולות להיות שטוחות, בולטות, ללא שיער או משוערות. בדרך כלל, הינן בצבע חום בהיר או בגון העור.

צפו בד"ר אוהד ורנר מתראיין על כך בתוכנית "סודות ביופי"

מרבית השומות בילדות הינן שטוחות אך עם העליה בגיל הן צומחות ונעשות בולטות יותר (בגובה) ולעתים קרובות מהוות הפרעה אסתטית או תפקודית (בולטות ומשתפשות באזורי חכוך או גילוח).

שומות הינן נגעים שפירים (הן אינן סרטן העלול לשלוח גרורות) אולם לעתים רחוקות שומות עלולות להתפתח למלנומות (סרטן עור תוקפני). הדבר קורה בעיקר בשומות אטיפיות, השונות במראן משומות רגילות או שומות גדולות מלידה. שומות אטיפיות בדרך כלל בעלות קוטר גדול, בעלות גון לא אחיד ואינן עגולות (בדרך כלל אינן סימטריות). בשל מראן לעתים קשה להבחין בין שומות אטיפיות למלנומות.

מלנומה הינה סרטן עור שאם אינו מסולק בזמן הוא שולח גרורות דרך כלי הלימפה לבלוטות לימפה ודרך מערכת הדם לאברים אחרים. מלנומות בדרך כלל הינן בקוטר של מחצית הסנטימטר ומעלה, צבע שחור או רב גוני וצורה אסימטרית (הן לא עגולות). לעתים שומה אטיפית יכולה להראות כמו מלנומה.

מלנומות, במרבית המקרים, מתפתחות על עור בריא. במעוט המקרים הן עלולות להתפתח משומות אטיפיות, משומות מלידה ולעתים נדירות גם שומות רגילות.

בתמונה: נגע חשוד כמלנומה

שיקולים בהסרת שומות

קיימות סיבות שונות להסרת שומות: סיבה רפואית, סיבה אסתטית וסיבה תפקודית.

סיבה רפואית –  חשד לכך שמדובר בנגע ממאיר או העלול להפוך לממאיר.

סיבה אסתטית – שומה שהינה מכוערת.

סיבה תפקודית – שומה שהינה בולטת לגובה ומפריעה בגלוח או שעוברת שפשוף וטראומה חוזרת (לדוגמה, מרצועת חזיה באזור הגב, מחגורה או מתרמיל גב).

דרך הסרת שומות נקבעת לפי הסיבה שמביאה להורדה שלה (האם סיבה רפואית, אסתטית או תפקודית).

הצעד הראשון לפני הסרת שומה הינו אבחון מדויק שלה והחלטה האם מדובר בשומה שפירה או שיש חשש שהיא עלולה להיות סרטן עור. אם יש חשד לממאירות חשוב להסיר השומה עם בדיקה היסטולוגית של הרקמה שהורדה.

אם השומה שפירה ואין כל חשד לממאירות ורוצים להוריד השומה מסיבה אסתטית או תפקודית ניתן במרבית המקרים לטפל בה בהחלקה על ידי מכשיר הפועל על ידי גלי רדיו (בדרך כלל מכשיר מתוצרת אלמן) ללא תפרים עם תוצאות אסתטיות טובות מאוד. עם מכשיר זה ניתן להחליק את השומה ללא דמום ולכן ניתן להגיע לתוצאות כה טובות.

בתקופה האחרונה התפתחה טכנולוגיה אופטית חדשה, דרמוסקופיה, המאפשרת אבחון טוב יותר של נגעים בעור ועוזרת לזיהוי שומות שפירות בוודאות מלאה. בדרמוסקופיה ניתן לראות טוב יותר מבנים עוריים מתחת לפני שטח העור שללא שימוש בטכניקה זו לא ניתן לראותם.  השכבה העליונה בעור, השכבה הקרנית, נוטה להחזיר ולפזר את קרני האור ולכן לא ניתן לראות מבנים עוריים עמוקים יותר. בבדיקה דרמוסקופית פזור קרני האור נמנע וניתן לראות מבנים פיגמנטרים מתחת לשכבה הקרנית. דרמוסקופיה עוזרת מאוד בהבחנה בין שומות שפירות (שיש לכל אחד) לבין מלנומות.

איך ניתן לוודא שהשומה שפירה (אינה סרטן)?

האבחון נעשה לפי מספר קריטריונים.  ניתן לסכמם בשלושה קריטריונים:

א) מראה השומה והאם אינה חשודה כמלנומה.

ב) בדיקה דרמוסקופית (עם דרמטוסקופ).

ג) משך קיום השומה.

בדיקה על ידי רופא מיומן (רופא עור או פלסטיקאי) עם בדיקה דרמוסקופית ואנמנזה מתאימה (מידע על משך קיום השומה) מאפשרים לודא שמדובר בשומה שפירה.

דרכים להסרת שומות, יתרונות וחסרונות

ניתן להסיר שומות בדרכים שונות:  

1) כריתה כירורגית מלאה עם תפירה וסגירה. היתרונות הינן שהנגע מוסר בשלמות ויש אפשרות גם לבדיקה היסטולוגית של הנגע שהורד. החסרונות הינם שאורך החתך הניתוחי הינו מעל פי שניים מקוטר הנגע, יש חתוך לעומק (סיכון ליצירת צלקות בולטות) ויש שימוש בתפרים (מעלה הסיכון לזיהום משני, לפתיחת החתך הניתוחי ולצלקת עם סימני התפרים).

2) חיתוך חלק הנגע המצוי מעל פני העור– גילוח: SHAVING–  שיטה זו נעשית בדרך כלל בגידולים שפירים, כטיפול קוסמטי. היתרונות הינם בכך שניתן לקבל אבחנה מיקרוסקופית של הדגימה שהורדה. אין צורך בתפרים הריפוי מהיר.

טיפול זה ניתן לבצוע בחתוך עם סכין (סקלפל) או במכשיר חשמלי הפועל בתדר של גלי רדיו.

א) בחתוך עם סכין (סקלפל) לעתים קשה להשיג חתוך בדיוק בגובה העור.

ב) במכשיר חשמלי הפועל בתדר של גלי רדיו (בדרך כלל מכשיר מתוצרת ELLMAN) ניתן להסיר החלק הבולט ללא דימום דבר המאפשר החלקה טובה יותר לגובה העור ותוצאות קוסמטיות טובות יותר. שיטה זו אינה מתאימה למקרים בהם יש צורך בבדיקה היסטולוגית. היא מעולה להסרת שומות שפירות בולטות.

3) הסרת חלק הנגע הנמצא מעל העור יכולה להיעשות גם בהסרה על ידי לייזר אולם הרושם שלי שהתוצאות האסתטיות בהסרה בלייזר פחות טובות מהסרה במכשיר האלמן (אפשרות ההחלקה של השומה טובה יותר במכשיר האלמן).

4) טיפול בסולקודרם –הסולקודרם הינו קומפלקס של חומצות אורגניות ואנאורגניות עם יוני נחושת והוא יכול לשמש להסרת גידולים שפירים. התכשיר מיוצר בשוויץ לפי הפטנט של דר' מרדי (רופא שעלה לארץ מגרוזיה).

הסולקודרם טוב לטיפול בגידולי עור שפירים מסוימים בלבד ויש צורך להיזהר שלא לטפל בנגע העלול להיות ממאיר. התכשיר מאכל הרקמה הגידולית ומובן שאינו מתאים למקרים בהם יש צורך באבחנה מיקרוסקופית של הנגע שהורד.

יתרונו בכך שאין צורך בהרדמה מקומית והטפול ללא תפרים אולם לעתים נותרות צלקות בולטות בהירות ולא אסתטיות במקום הטיפול.

אם יש ספק לגבי שפירות השומה יש צורך להסירה בכריתה מלאה או בשיטת החתוך לגובה העור ("גלוח") בה ניתן לשלוח רקמה לבדיקה פתולוגית. אם ברור שהשומה שפירה (ללא ספק כלשהו) ואין צורך בבדיקה היסטולוגית ורוצים להסיר הנקודה כטיפול אסתטי או תפקודי ניתן לעשות הטיפול באמצעות גלי רדיו

הסרת שומה בגלי רדיו

הסרת שומות באמצעות גלי רדיו הינה טכנולוגיה ותיקה הקימת כבר שנים רבות. זהו טפול הנעשה למטרה אסתטית בשומות שפירות. באמצעות גלי רדיו נעשית הסרה של חלק השומה הבולט המצוי מעל פני העור. אין צורך בתפרים, הריפוי מהיר והתוצאה הקוסמטית טובה מאוד.

בדרך כל משתמשים במכשיר הפועל בתדר של גלי רדיו מתוצרת ELLMAN והסרת הרקמה (החלקה לגובה העור) נעשית באמצעות לולאה המעבירה גלי רדיו וגורמת לחתוך והחלקה ללא דמום. מאחר והטפול בגלי רדיו אינו כרוך בדמום מתאפשרת החלקת הנגע בצורה טובה יותר.

הטפול מתאים לשומות בולטות שברור שהינן שפירות (מעל כל ספק כלשהו). יש צורך בהרדמה מקומית. המהלך לאחר ההסרה קל ביותר. ללא תפרים הסיכון לזיהום משני קטן ביותר והעור עובר רפוי מהיר. 

עם זאת צריך לזכור שלעתים נשאר חלק מהשומה שמתחת לעור ולעתים (בכ- 10% מהמטופלים, בעיקר בצעירים) חלק זה אף עלול לצמוח שוב.

בין השיטות להסרת שומות שפירות ללא בדיקה היסטולוגית וללא תפרים (הסרה בגלי רדיו, הסרה בלייזר או הסרה בסולקודרם) הרושם שלי בשומות המתאימות לכך הסרה באמצעות גלי רדיו הינה השיטה הנותנת את התוצאות הטובות ביותר עם סיכון קטן ביותר לתופעות לוואי. 

לסיכום

הצעד הראשון בגישה לשומות הוא אבחון. צריך לוודא שמדובר בשומה שפירה. בדיקה דרמוסקופית עוזרת לנו לוודא שמדובר בשומות שפירות. אם יש ספק לגבי שפירות השומה יש צורך להסירה בכריתה מלאה או בשיטה אחרת בה ניתן לשלוח רקמה לבדיקה פתולוגית.  

אם ברור שמדובר בשומה שפירה הסרה בגלי רדיו נותנת תוצאות אסתטיות מעולות. צריך לזכור שהטיפול מתאים רק לשומות בולטות.

ותמיד צריך לזכור שחשוב שבדיקה לפני הסרת שומות למטרות אסתטיות תעשה על ידי רופא מיומן בזיהוי שומות ומלנומות (רופא עור או פלסטיקאי) המיומן גם בבדיקה דרמוסקופית.