סקירת העור לגילוי מוקדם של סרטן עור - רפואה אסתטית ועור

סקירת העור לגילוי מוקדם של סרטן עור

בבדיקת העור לגילוי מוקדם של סרטן עור הכוונה הינה בעיקר לגילוי מוקדם של מלנומות. מלנומה הינה גידול ממאיר הבנוי מתאים דמויי מלנוציטים בעלי כושר יצור מלנין ומכאן צבעה הכהה. היא שולח גרורות דרך כלי הדם והלימפה וחשוב לזהותה מוקדם ולסלקה לפני ששלחה גרורות.

צפו בד"ר אהוד ורנר מתראיין על כך בתוכנית "סודות היופי"

המיקום השכיח של מלנומות הינו בגוף (גב חזה ובטן) ובגפיים, בעיקר גפיים תחתונות (שוקיים וירכיים). 

בדרך כלל גודלן של מלנומות (הקוטר שלהן) הינו לפחות חצי סנטימטר (נדיר שנקודה בקוטר 2 או 3 מ"מ תהיה מלנומה). 
בדרך כלל צבען הינו שחור או עם מספר גוני צבע (יותר מגון אחד) ובדרך כלל הן אינן עגולות או סימטריות. 
מלנומות יכולות להיות שטוחות או בולטות. 

בבדיקת העור לגלוי מלנומות חשוב להבחין בין נקודות חן (שומות) למלנומות. לעתים יש קושי להבדיל ביניהן.

בנוסף, בשומות מסוימות יש תוספת סיכון להתפתחות מלנומות וחשוב לשים לב אליהן.

נקודות חן (שומות) מופיעות בילדות ומגיעות לשיא מספרן בגיל ההתבגרות. הן יכולות להיות שטוחות, בולטות, ללא שיער או משוערות. בדרך כלל, הינן בצבע חום בהיר, אך לעיתים הינן בצבע העור הרגיל.

שני סוגים חשובים של "נקודות חן" הם "שומות הקימות מלידה" ו"שומות אטיפיות". "נקודות החן האטיפיות" הינן נקודות חן בגודל מעל 0.6 ס"מ, בעלות גוון לא אחיד ולעיתים קרובות הן אסימטריות עם גבולות לא חדים הדוהים בהדרגה.   

במרבית המקרים מלנומות נוצרות על גבי עור בריא. לנקודות החן יש יכולת להפוך למלנומות אולם בנקודות החן הרגילות ההסתברות לכך הינה נמוכה ביותר.  פוטנציאל המעבר למלנומות ב"שומות הקימות מלידה" ו"שומות אטיפיות" גבוה יותר מאשר בנקודות חן רגילות ויש צורך לשקול הוצאה מונעת שלהן או מעקב.

מלנומה היא גידול ממאיר, השולח גרורות דרך כלי הדם והלימפה אולם לכל סוגי המלנומות ואף לתוקפניות שבהן יש שלב מוקדם שקט. זיהוי והוצאה מוקדמים מביאים לריפוי שלם.

חשוב להיבדק מיד אצל הרופא במקרים הבאים:

א)  כל נגע עורי חדש שקוטרו מחצית הס"מ ומעלה והינו בעל צבע שחור או יותר מגון אחד.

ב)  נקודת חן המגלה פעילות מיוחדת: גדילה פתאומית, שינוי צבע או שליחת שלוחות צבע סביבה.

בדיקה דרמוסקופית

בסקירת העור נעשית גם בדיקה דרמוסקופית של נגעי עור שבדיקה רגילה שלהם אינה מספקת. 

בבדיקה דרמוסקופית נעשה שימוש בציוד אופטי עם אור מקוטב והגדלה המאפשרים לראות טוב יותר מבנים עוריים פיגמנטרים. השכבה העליונה בעור, השכבה הקרנית, נוטה להחזיר ולפזר את קרני האור ולכן לא ניתן לראות מבנים עוריים עמוקים יותר. בבדיקה דרמוסקופית נעשה שמוש באור מקוטב והחזרה ופיזור קרני האור מופחתים וניתן לראות מבנים פיגמנטרים מתחת לשכבה הקרנית.

בעזרת דרמוסקופיה ניתן לשפר את הדיוק בהבחנה בין גידולי עור שפירים לממאירים ולהעלות את הדיוק באבחון מלנומות והבחנה שלהן משומות או גידולי עור שפירים אחרים.

בתמונה: בדיקת נגע עורי עם דרמוסקופ

לסיכום:

מלנומה היא גידול ממאיר אולם לכל סוגי המלנומות ואף לתוקפניות שבהן יש שלב מוקדם שקט. זיהוי והוצאה מוקדמים מביאים לריפוי ולכן חשוב לבצע סקירת העור לזיהוי מוקדם של מלנומות. 

במרבית המקרים בדיקה קלינית מספיקה אולם לעתים יש צורך גם בבדיקה דרמוסקופית.

אוכלוסייה המצויה בסיכון גבוה יותר לפתוח מלנומה דוגמת בהירי עור עם עבר של כויות שמש, אנשים עם ריבוי שומות, אנשים עם "שומות אטיפיות" ואנשים שהיתה להם מלנומה במשפחה צריכים לעבור בדיקה תקופתית לזיהוי מוקדם לפחות פעם בשנה.