בדיקה עצמית למלנומה - רפואה אסתטית ועור

בדיקה עצמית למלנומה

חשוב שכל אחד באוכלוסייה ידע לבצע בדיקה עצמית לזיהוי נגעים חשודים למלנומה. בדיקה עצמית שגרתית הינה הדרך הטובה לזיהוי מוקדם של מלנומה.

מלנומה הינה גידול ממאיר ואם אינה מטופלת היא שולחת גרורות בדרכי הלימפה או הדם. לפני שהיא גודלת לעומק ושולחות גרורות יש לה שלב מוקדם "שקט" בו ניתן עדיין להוציאה ולמנוע את התפתחות זו. מלנומה הינה גידול הבנוי מתאים בעלי כושר ייצור של פיגמנט חום (המלנין) ובשל כך שכיח שמלנומה הינה בעלת צבע כהה.

המיקום השכיח של מלנומות הינו בגוף (גב, חזה ובטן) או ברגליים.

בדרך כלל גודלן של מלנומות הינו לפחות חצי סנטימטר (נדיר שנקודה בקוטר 2 או 3 מ"מ תהיה מלנומה).

בדרך כלל צבען הינו שחור או עם מספר גוני צבע ובדרך כלל הן אינן עגולות או סימטריות.

מלנומות יכולות להיות שטוחות או בולטות. במרבית המקרים מתפתחות מלנומות על גבי עור בריא. אולם, לעתים הן נוצרות בנקודות חן ובעיקר ב"נקודות חן אטיפיות " או ב"נקודות חן גדולות מלידה". "נקודות החן האטיפיות" (או בשם אחר, נקודות חן דיספלסטיות) הן נקודות חן השונות מנקודות החן הרגילות. בדרך כלל הן בגודל מעל 0.6 ס"מ, בעלות גוון לא אחיד ולעיתים קרובות הן אסימטריות עם גבולות לא חדים הדוהים בהדרגה.

למלנומה יש שלב מוקדם "שקט" לפני שהיא גודלת לעומק ושולחות גרורות בדרכי הלימפה או הדם. זיהוי מוקדם של מלנומה בשלב זה והסרתה מביא לרפוי שלם.

מאחר שהגודל של מלנומות הינו בדרך כלל לפחות חצי ס"מ ובדרך כלל הן שחורות או עם יותר מגון צבע אחד די קל לזהות נגעים חשודים בבדיקה קלינית פשוטה (אפילו בבדיקה עצמית של הנבדקים).

חשוב שכל אחד באוכלוסייה ידע לבצע בדיקה עצמית לזיהוי נגעים חשודים למלנומה המחייבים ביקורת דחופה אצל רופא עור. בדיקה עצמית שגרתית הינה הדרך הטובה לזיהוי מוקדם של מלנומה.

שיטה נוחה לזכור את סימני ההיכר של מלנומות ולהבדילן מנקודות חן "פשוטות" הינה שיטת "שלושת הגימלים": גודל, גון וגבול.

צריך לחפש נגעים המאופיינים על ידי:

גודל – קוטר של חצי ס"מ ומעלה

גון – שחור או רב גוני

גבול – לא עגול, לא סימטרי

חשוב לבדוק בעיקר באזורי הגוף (גב חזה ובטן) וגפיים, בעיקר גפיים תחתונות (שוקיים וירכיים) מאחר ומרבית המלנומות מופיעות באזורים אלו. צריך לבדוק גם באזורים אחרים ככפות רגליים, בין אצבעות הרגליים, קרקפת ואברי המין.

לבדיקת אזורי הגב ניתן להיעזר בשתי מראות, מראת יד ומראה קבועה על הקיר או להיעזר בבני משפחה.

חשוב לשים לב ולפנות להיבדק אצל הרופא במקרים הבאים:

א) כל נגע עורי חדש שגודלו (קוטר) מחצית הס"מ ומעלה והוא בעל צבע שחור או מספר גוונים.

ב) נקודת חן המגלה פעילות מיוחדת: גדילה פתאומית, שינוי צבע, או שליחת שלוחות צבע סביבה, דימום, דלקת או גרד.

זיהוי מלנומות לפי שיטת ה"גימלים":

גודל: חצי סנטימטר ומעלה.

גון: שחור או רבגוני (עם מספר גוני צבע).

גבול: לא עגול, לא סימטרי.

חשוב שכל אחד באוכלוסייה ידע לבצע בדיקה עצמית לזיהוי נגעים חשודים למלנומה.

מעקב זהיר במיוחד צריך להיעשות באוכלוסיות הנמצאות בסיכון מוגבר לפתח מלנומות: בהירי עור עם נטייה לכוויות שמש, בעלי סיפור של מלנומה באחד מבני משפחתם, בעלי נקודות חן אטיפיות או נקודות חן גדולות מלידה או בעלי נקודות חן רבות.