הזעת יתר בבית השחי - רפואה אסתטית ועור

הזעת יתר בבית השחי

הזעת יתר הינה הזעה מעבר לצורך הפיזיולוגי לוויסות טמפרטורת הגוף. הזעת יתר יכולה להיות כללית או מוקדית. הזעת יתר מוקדית מאופיינת בהזעה מוגברת באזורים ספציפיים, כגון כפות ידיים, כפות רגליים, בית שחי, פנים.

מי סובל מהזעת יתר ?

מדובר בתופעה נפוצה המשפיעה על 1-3% מהאוכלוסייה, בשכיחות שווה בנשים ובגברים. קיימת משפחתיות בשליש עד מחצית מהמקרים. הזעת יתר יכולה להתחיל בגיל הילדות, אז בדרך-כלל מדובר בהזעה בכפות הידיים. הזעה מוגברת בבית השחי תתחיל בדרך כלל בגיל ההתבגרות. בעיה זו יכולה להופיע למעשה בכל גיל ומשפיעה על צעירים ומבוגרים כאחד.

מהן ההשפעות של הזעת יתר ?

הזעת יתר מהווה הפרעה משמעותית בתפקוד היומי, אנשים הסובלים מהזעה מוגברת בכפות הידיים מתקשים לעיתים לאחוז בעט ויש נטייה להימנע ממצבים בהם יש צורך במגע או בלחיצת יד. הזעת יתר באזורים אחרים מובילה למבוכה בעקבות סימני הזיעה הבולטים.

בעיה זו מובילה לפגיעה בדימוי העצמי ולפגיעה מקצועית וחברתית. למרות שכיחותה הגבוהה וההשפעה על חיי היום יום מעטים בלבד פונים לעזרה רפואית שכן הם סבורים כי אין פתרון לבעייתם.

מה גורם להזעת יתר ?

הפרעה במערכת העצבים האוטונומית גורמת לעצבוב יתר של בלוטות זיעה, לא ידוע מה גורם להפרעה זו. מספר בלוטות הזיעה, הגודל והמבנה שלהן תקין.

מהם הטיפולים האפשריים ?

תכשירים מקומיים למריחה על העור, חלק מהתכשירים מכילים אלומיניום כלוריד . משך התגובה לתכשירים אלה בדרך-כלל מוגבל. תופעת לוואי שכיחה הינה צריבה וגירוי.

יונטופרזיס – העברת זרם חשמלי נמוך בתמיסה מביא להפחתה בהזעה במנגנון לא ברור. משמש בעיקר לכפות הידיים והרגליים. דורש מכשור מיוחד, ויש צורך בטיפולים קבועים על מנת לשמר את ההשפעה.

טיפול תרופתי בתרופות אנטי-כולינרגיות, יעילות מוגבלת. תופעות לוואי של יובש בפה ועצירות.

טיפול כירורגי – באמצעות ניתוח סימפטקטומיה המבוצע בהרדמה מלאה. בניתוח זה מבוצע ניתוק מוקדי של העצבוב הסימפטתי. אחת מתופעות הלוואי האפשריות של ניתוח זה הינה 'הזעה מפצה' בה מופיעה הזעה באזור אחר בגוף.

טיפול בבוטולינום טוקסין – בטיפול זה מוזרק בוטולינום טוקסין לאזורים בהם יש הזעה מוגברת. החומר המוזרק מונע את העברת הגירוי העצבי לבלוטות הזיעה על ידי מניעת שחרור הנוירוטרנסמיטור אצטיל-כולין. השפעתו נמשכת כחצי שנה ועם כל טיפול נוסף משך זמן ההשפעה מתארך. זהו אחד הטיפולים המובילים כיום בהזעת יתר.

מה לעשות אם אני סובל מהזעת יתר ?

מומלץ לפנות לרופא אשר יאבחן ויציע טיפול בהתאם. מגוון הטיפולים הקיים נותן מענה לרבים מהסובלים מהזעת יתר.