טיפול בספחת באזור ים המלח - רפואה אסתטית ועור

טיפול בספחת באזור ים המלח

טיפול בספחת באזור ים המלח

טיפול בספחת באזור ים המלח מתאים במיוחד לספחת מצויה (PSORIASIS VULGARIS) וספחת טיפתית. הטיפול מתאים יותר לספחת המפושטת ביותר מ- 10% שטח גוף .ספחת הפוכה (PSORIASIS INVERSA) וספחת בקרקפת מגיבות פחות טוב. ספחת פוסטולרית אינה מתאימה לטיפול בים המלח.

הטיפול

משך הטיפול המומלץ הינו 3 – 4 שבועות.

המרכיב החשוב בטיפול זה הינו קרינת השמש המיוחדת באזור ים המלח.

חולים שאינם יכולים להיכנס למי הים בשל פצעים פתוחים בשל "ספחת הפוכה" עם סדקים בעור או בשל מחלות קונבולסיביות (נטייה להתכווצויות) יכולים להסתפק בטיפול בקרינת השמש.

לפני הירידה לים המלח כדאי לנסות להשתזף. לכך מספיקות אף מספר חשיפות קצרות לשמש. חשוב שלא להפסיק טיפולים כנגד ספחת בחודש האחרון לפני הירידה לים המלח, ובעיקר לא טיפול במתוטריקסט או בקורטיזון. ניתן לשקול הפסקת טיפולים אלו בהדרגה תוך השהות בים המלח.

כדאי לקחת לים המלח

וזלין, שמן גוף (של חברת פישר, ג'ונסון או כל קרם משמן אחר), לוציו זינקי, פולידין, אקמול, אולטרה סול 15 או קרם הגנה אחר, קרם דיפרוגנטה או פוסיקורט (לדלקת אלרגית או עקיצות).

כדורי טלפסט (להקטנת תגובה לעקיצות) או כדורי פניסטיל או אהיסטון (נגד גרד). משקפי שמש החוסמות קרינה על סגולית בינונית וארוכה (UVA+UVB), קל-קר למים, כרית אויר לשכיבה נוחה, מחבט זבובים, טרנזיסטור ומשחקים. (זבובים ידידותיים ניתן למצוא במקום).

בעת הטיפול רצוי לשתות מעל 3 ליטר מים ביום.

החשיפה לשמש נעשית בין 8:00 בבוקר ל- 11:00 בבוקר ובין -14:30 ל- 17:00 אחרי הצהריים.

זמן החשיפה נקבע לפי גוון העור של המטופל ולפי עונת השנה.

בדרך כלל מתחילים בחשיפה של מחצית השעה בבוקר ומחצית השעה אחרי הצהריים ואם אין אודם בעור ביום המחרת ניתן להוסיף רבע שעה לכל חשיפה. אם נגרם אודם קל ניתן להמשיך באותה חשיפה. באודם חזק צריך לרדת בזמן החשיפה.

לפני החשיפה לשמש משמנים העור כולו בוזלין או שמן גוף בשכבה דקה בלי להותיר משחה על פני העור. רצוי לעשות זאת לאחר מקלחת קצרה. רצוי אף למרוח קרם מגן לשמש לאזורים הרגישים (ראו ההמלצות בסוף הדף).

הכניסה לים מתאימה רק לאלו שאין להם פצעים פתוחים, בספחת הפוכה יש לעיתים סדקים בקפלים וכניסה למים עלולה לגרום לצריבה ולהחמרה במצב.

לאחר הרחצה בים שוטפים העור במקלחת קצרה, מורחים המשחות ונחשפים לשמש.

הגנה משמש חשובה בתחילת הטיפול בבעלי עור בהיר הנכווים בקלות. כדאי להגן על הפנים הכתפיים והבטן.

צריך לזכור שהטיפול בים המלח הינו בקרינת השמש ולא לכסות התופעות הספחתיות בקרם מגן נגד שמש.