טיפול בספחת בקרינת שמש באזור השפלה - רפואה אסתטית ועור

טיפול בספחת בקרינת שמש באזור השפלה

בקרינת השמש באזור השפלה הקרינה העל סגולית באורך בינוני (UVB) הינה המרכיב העיקרי המשמש לטיפול כנגד ספחת. צריך לזכור כי UVB הינה הקרינה הגורמת לכוויות שמש ולהיזהר בחשיפה. קרינת השמש בשעות הצהריים מכילה יותר UVB מאשר בשעות הערב (בשעות הבוקר ובשעות אחר הצהריים המאוחרות חלק מקרינת הUVB- נחסם בגלל המסלול הארוך יותר באטמוספירה).

חשיפה לשמש

זמן החשיפה לשמש תלוי בגון העור של המטופל ובשעות היום בהן נעשית החשיפה.

רצוי לבצע החשיפה לשמש לפחות 3 פעמים בשבוע. בדרך כלל מתחילים בחשיפה של כשעה ביום עם עליה הדרגתית בזמן החשיפה (בבהירי עור ובחשיפה באמצע היום צריך להתחיל בחשיפה קצרה יותר).

ניתן לעלות בכמחצית השעה ביום אם אין אודם בעור ביום שלמחרת החשיפה. אם מתקבלת אדמומית קלה יש להמשיך באותו משך חשיפה.

אם מתקבלת תגובה שמעבר לאדמומית קלה (כווית שמש) צריך להקטין משך החשיפה.

ניתן להיחשף בכל שעה משעות היום אולם בשעות הצהריים עוצמת הUVB- גבוהה יותר וכדי לקבל אותה מנת קרינה מספיק פרק זמן קצר יותר.

שימון עור

לפני החשיפה לשמש משמנים העור כולו בשמן גוף או בשמן תינוקות בשכבה דקה (רצוי לאחר מקלחת קצרה).

אין להותיר משחה על פני העור. שימון העור עוזר להורדת הקשקשת המפריעה למעבר הקרינה. עור משומן סופג הקרינה טוב יותר.

הגנה משמש

הגנה משמש חשובה בתחילת הטיפול בבעלי עור בהיר הנכווים בקלות. כדאי להגן על הפנים הכתפיים והבטן. צריך לזכור שהטיפול הינו קרינת שמש ולא לכסות התופעות הספחתיות בקרם מגן נגד שמש. ההימנעות מכוויות שמש נעשית בעיקר על ידי עלייה הדרגתית זהירה של זמן החשיפה.

שימוש בזפת

שימוש בזפת ((TAR יכול לסייע בטיפול. רצוי למרוח הזפת על התופעות הספחתיות בלילה שלפני החשיפה או לפחות שעתיים לפני החשיפה לשמש. אם משתמשים בזפת כדאי להתחיל בזמן חשיפה קצר יותר. ניתן להשתמש ב LIQUOR CARBONIS DETERGENCE – או בCRUDE COAL TAR – אולם אלו מלכלכים (בנוסף לריח הזפת).

 ל- ALPHOSYL (תזקיק מסחרי של זפת) יש ריח הזפת אך הוא לא מלכלך. נראה שיעילותו פחותה ביחס לזפתים שצוינו קודם אך הוא נוח יותר לשימוש.